Média mérgezés

• Ekkor írtuk: 2013.04.20. 22:11


adásszünet.jpgAz történt, hogy 3 év kihagyás után ismét van kábel TV a lakásomban. Ennek köszönhetően kimaradtam azokból a folyamatokból, amik a jelenlegi állapothoz vezettek és elég sokkoló volt a visszatérés. Hát megdöbbentő, ami itt szórakoztatás néven folyik. 

Az első sokk akkor ért, amikor reggeli készülődés közben csak hallgattam valamelyik kereskedelmi csatornát, belefutottam egy reklámblokkba. A "miamiamiajó" kezdetű ostoba dalocska sajnos képes órákra megkeseríteni az ember életét, úgy beeszi magát az agyba, aztán ott vannak a giccstengerben és romantikus dallamokban úszó tampon reklámok, meg a "megmondomatutitudományosat" típusú rettenetek. Na ettől teljesen elszoktam. De a kedvenc még mindig a szomszéd Mari néni, akinek az életét teljesen megváltoztatta a legújabb orrszőrfazonírozó-kézikészülék, amitől a Joci bácsi már nem horkol, így mindketten boldogok és elégedettek és nem is értik, hogyan élhettek az elmúlt 50 évben enélkül. A nyereményjátéknak álcázott reklámokat se hagyjuk ki, ennek a mélypontja a filmes kvízkérdés, 360 forintos sms a válasszal és nyerhetsz egy egész hónapra elegendő (1 doboz) káposztaleves kapszulát! Nem, nem tévedés, káposztaleves kapszula. Először én is azt hittem rosszul hallok...

Ha ezen túlestünk, jönnek a műsor beharangozók. Nem semmi ez sem. az Észbontók c. vetélkedő a beharangozó 45 másodpercében is több agysejtet nyír ki, mint bármi más, az Éjjel Nappal Budapest pedig nem valóságshow, óóó nem, ez a legújabb magyar filmsorozat, bár még valóságshownak is gyenge lenne. Lehet hogy nem véletlen, hogy sem a szereplők valódi nevét, sem rendezőt vagy egyéb "alkotót" nem sikerült találni gugli segítségével sem. További  távirányító csattogtatás után futottam bele legújabb tömegpusztító fegyverünkbe, a Muzsika TV-be. Döbbenten állt meg a kezem a gombon és még továbbkapcsolni is elfelejtettem a sokktól. Nekem már elég régóta van egy elméletem arról, hogy a kappanhangú lagziszenészeknek (tudjátok, akik egy szintivel lenyomják még a Metallica legkeményebb számait is) külön konzija van, mert nem hiszem el, hogy ennyi egyenhangú ember éljen egy országban. A közönség mulat, Siller Ferry (nem Feri, az snassz) meg aktivitebn adja elő a " roma vagyok" kezdetű nótáját, amitől szerintem a valódi roma zenészek sírva menekülnek. 

tv-008.jpgA híradók szerintem külön tanulmányt érdemelnének, de a kereskedelmi csatornás megölte-ellopta-leszúrta-lezuhant-éhezik-bébipanada vonal mellett, a különböző politikai irányultságú csatornák másodpercenként méricskélt bal-jobb-jobb-bal-kiselefánt hírműsorai sem nyújtanak különösebben tartalmas tájékoztatást. Vagy mindet nézi valaki és megpróbálja leszűrni a lényeget, vagy egyiket sem. Én az utóbbi mellett maradok. 

Sorozatok tekintetében ahogyan elnéztem még mindig a gyilkosos-nyomozós a legmenőbb, ezt minden csatornán találtam gyakorlatilag reggel héttől éjfélig minden műsorsávban. Ezeken kívül a 10-15 éves vagy még régebbi amerikai filmek mennek esténként, amit már az is látott, aki nem akarta. Nagyjából ennyi. A legnézhetőbb program akár filmek, akár beszélgetések vagy saját gyártású beszélgetős/tájékoztató műsorok tekintetében még mindig a Duna TV-n vannak. Utána jönnek az M1 és M2, valamint a tematikus csatornák, mint Filmmánia vagy NatGeo és slussz. Nekem elvileg 28 csatornám van (mondjuk még csak a felét sikerült megtalálnom) de ez is teljesen fölösleges, mert 3-4 ha van benne, ami tényleg elmegy. Nem tudom mi a fene lehet a negyvenvalahányas csomagban, de nem gondolom, hogy akkor minőségbeli különbséget hozna a plusz csatornák tömege. 

Mindezek ellenére, épp ma jött velem szembe egy cikk, miszerint évente 72 napnak megfelelő órát töltünk a TV előtt. Kicsit mellbe vágott az adat, gondoltam erős túlzás. Ami azonban még rosszabb, hogy a Nielsen adatai alapján, 2010-2011-es felmérések szerint is több mint 56 napnyi órában bámuljuk a dobozt. 56 nap!!! Rengeteg idő.

Mikor minderre rádöbbentem, azért eltelt néhány nap, a szerződés felmondásának ideje lejárt, így 1 évre elköteleztem magam a TV mellett. Hát ez van. Persze nem mondom, hogy ördögtől való dolog a TV, csak ésszel kéne csinálni mind nézői, mind alkotói oldalon. Ne felejtsünk el gondolkodni. 

Kultúrprosti | 9 hozzászólás

Share/Bookmark

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AskmeLater30 2013.04.21. 13:39:07

5 éve elvagyunk tv előfizetés nélkül és még élünk. A gyerekek nem tudják, mi az a barátokközt, viszont 3 évesen már elmutogatták a földrészeket a földgömbön, hála a natgeo filmeknek és a netnek, ahol minden reklámok nélkül hozzáférhető.

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2013.04.21. 14:50:41

annak mi értelme van, hogy leírtad mi van a tévében?

InteriorLulu 2013.04.21. 15:30:38

"...amikor reggeli készülődés közben csak hallgattam valamelyik kereskedelmi csatornát..."

Nem értem, hogy miután valaki három évig egyáltalán nem néz tévét, miért úgy kezdi újra a tévénézést, hogy a reggeli készülődés közben hallgatja. A leírtaknak ez az a momentuma, amit nem bírok felfogni. Teljesen ellentmond ugyanis a konklúziónak, miszerint "nem mondom, hogy ördögtől való dolog a TV, csak ésszel kéne csinálni".
A reggeli készülődés egy egészen más aktus, mint amikor leülsz este a tévé elé, hogy na lássuk, mik vannak. A reggeli készülődés mellett abszolút passzív befogadó vagy, akire jó eséllyel úgy ömlik a szenny, az agymosás, vagy jó esetben a bulvárhír, -beszélgetés, hogy ez ellen kizárólag úgy tudsz védekezni, ha be sem kapcsolod a tévét.
Amennyiben valóban ésszel tévéznél, be sem kapcsolnád reggel. Ha a készülődés közben hírekre vagy kíváncsi, kapcsold be a rádiót. Ha kedvedre való zenét akarsz, tegyél be egy cédét. A háttértévézés messze van az ésszel tévézéstől.

A tudatos tévézést eleve már az sem fedi, ha leülünk este a tévé elé, hogy lássuk mi itt a pálya. Akkor kapcsold be a tévét, amikor olyan műsor kezdődik, ami érdekel. És amikor már nincs ilyen, vagy más dolgod van, kapcsold ki. A tudatos tévézés alapja a csatornaváltó és be/kikapcsoló gomb együtt. Használd a műsorújságot/portot, és használd ki azt a tényt, hogy bizonyos téged érdeklő műsorok mindig ugyanakkor kezdődnek!

Ami engem illet, én több mint egy év abszolút tévémentes időszakát követően most februártól kezdtem újra tévézni. Van 56 csatornám (nincs köztük HBO és egyéb külön fizetős), este nyolc, de inkább kilenc előtt soha nem kapcsolom be - már persze azon estéken, mikor itthon vagyok és egyedül vagyok, ez az estéim úgy kétharmada -, és szinte kizárólag filmeket nézek. Messze nem minimum 10-15 éves amerikai filmeket: jellemzően jóval frissebbeket, és nem csupán amerikait. Igaz, az én set-top boxomnak van felvételi funkciója (havi plusz egy ezres), ilyenformán felgyűlt már jópár "lenézendő" film, s így "megalkudnom" már véletlenül sem kell.
Ahogy a google is a jóbarátom, a port is az...

falomb 2013.04.21. 15:35:11

Én azon csodálkozom, hogy valaki még néz tévét a nyugdíjasokon, meg azokon a középkorúakon kívül, akik nem tanulták meg a net használatát.

Borzasztó lehet egy filmet vagy sorozatot úgy végignézni, hogy reklámokkal van telepakolva.

zellerlevél 2013.04.21. 15:59:32

Több, mint öt éve nincs kábelünk. A tévé hiányával csak nyertünk. Időt, pénzt, tapasztalatot. Plusz néncs a mérgelődés, a csatornaválasztós gyerekviták, nincs idióta reklám.
Ja, van még valami: akikkel amiatt nincs beszédtéma, jó messzire elkerülnek bennünket. Ez a legnagyobb nyereség... ;)

zellerlevél 2013.04.21. 16:04:38

@InteriorLulu:

"Akkor kapcsold be a tévét, amikor olyan műsor kezdődik, ami érdekel."

Van olyan műsor?

Mi azért mondtuk le a kábeltévét, mert nem volt.

Hírekben a tévé fel sem veheti a versenyt az internettel. A tematikus filmcsatornák egyikében nincs reklám. Akkor nézhető, és akkor hagyható abba, akkor folytatható, amikor azt akarjuk.

A tévé klasszikus értelemben vett formájában már teljesen értelmetlen és értéktelen.

profilo 2013.04.21. 16:07:14

@falomb:

Ennek ellenére rendszeresen kommentelsz a comment.com-ra.
Na most akkor te ezek szerint nyugdíjas vagy az axiómád szerint.

:)

Stikában tévézel te perverz!

falomb 2013.04.21. 16:13:14

@profilo: téves következtetés, valóban olvasom azt a blogot, de leginkább a külföldi sorozatok miatt

Ami a magyar tévében megy, arról csak akkor hallok, ha véletlenül rátéved a szemem ott a blogon, és az alapján ítélve nem mulasztok semmit azzal, hogy nem nézek tévét (táncikálós show-k, Barátok közt, stb.)

InteriorLulu 2013.04.21. 16:34:33

@zellerlevél:
Hogy van-e olyan műsor? Az attól függ, kit kérdezel, nyilván mindenkinek más és más a preferenciája. Én leírtam, hogy az enyém micsoda.
süti beállítások módosítása